Δευτέρα, Ιανουαρίου 08, 2007

Μόρφωση ζωής



Eγώ δεν έχω πάει στο σχολείο,

ούτε έχω μάθει γράμματα πολλά. Ξέρω όμως ένα κι ένα, ότι κάνουν δύο και πως τα φωνήεντα είναι επτά

πως η παραλήγουσα ποτέ δεν περισπάται

όταν η λήγουσα είναι μακρά!

Πάντα θαύμαζα τους μορφωμένους ανθρώπους.

Πάντα τους είχα πολύ ψηλά στα μάτια μου. Πάντα τους θεωρούσα (και πολλούς θεωρώ ακόμα), ανώτερους από μένα. Πάντα με συγκινούσε ακόμη και η "Καλημέρα" που μου έλεγαν.

Μέχρι που τα έφερε η ζωή ανάποδα και πολλούς απ' αυτούς τους γνώρισα περισσότερο και είδα πως πτυχία εγκυκλοπαιδικής μόρφωσης μπορεί να είχαν πολλά, είχαν όμως μεγάλες ελλείψεις στην στοιχειώδη μόρφωση της ζωής. Είδα ότι αυτά τα πολύτιμα χαρτιά στα χέρια τους ήταν άχρηστα και μόνο κακό μπορούσαν να κάνουν. Τα έδειχναν, τα χρησιμοποιούσαν για βιτρίνα, ενώ στο βάθος της ψυχής τους ήταν άδειοι.

Εδώ και πολλά χρόνια, δεν με συγκινεί πια η "Καλημέρα" αυτών των μορφωμένων ανθρώπων, όπως παλιά, πριν τους γνωρίσω. Εκτιμάω πια και νιώθω κατωτερότητα όταν γνωρίσω την ψυχή του και τα έργα του. Τότε θαυμάζω πραγματικά το πτυχίο που έχει στα χέρια του και "ζηλεύω" που δεν μπόρεσα να μορφωθώ κι εγώ.

Ευτυχώς για μένα, τα τελευταία χρόνια γνώρισα πολλούς μορφωμένους που αξίζουν πολλά και ως επιστήμονες και ως Άνθρωποι. Σίγουρα υπάρχουν άπειροι άνθρωποι μορφωμένοι που αξίζουν. Αν είσαι ο ίδιος αμόρφωτος όμως, όπως εγώ, στενεύει και ο κύκλος σου. Εγώ καταθέτω την δική μου εμπειρία. Μακάρι πίσω από κάθε μορφωμένο επιστήμονα, να υπήρχε και ένας μορφωμένος άνθρωπος!

Ποτέ δεν με συγκίνησαν ιδιαίτερα τα πτυχία των παιδιών μου. "Να γίνετε καλύτεροι άνθρωποι" τους έλεγα και τους λέω πάντα. "Να μην πατάτε επί πτωμάτων για να πετύχετε. Να μην αδικείτε άλλους. Να μην σκέφτεστε μόνο τον εαυτό σας και να μην καβαλήσετε καλάμια".

"Μόνο τότε θα αξίζει το πτυχίο σας", έλεγα και λέω. Δεν ξέρω τι κατάφερα ή τι θα καταφέρω, γιατί ακόμα είναι παιδιά. Το αποτέλεσμα θα δείξει.

"Τόσο καιρό μαζί μου και δεν έχεις μάθει,

τα δικά μου χούγια και τα μυστικά"

συνεχίζει να τραγουδάει ο άντρας μου. ( ακόμα) Πριν λίγο του ζήτησα να μου το τραγουδήσει, για να θυμηθώ τα λόγια κι αυτός του κόλλησε και αρχίζει πάλι απ' την αρχή.

Ώρα 11:36 (Το θέμα προέκυψε από αναδρομή σε γραπτές αναμνήσεις του δικού μου χθες, για να μην παρεξηγηθώ κι εδώ μέσα είστε όλοι σας μορφωμένοι! Ακόμα αυτό μας έλλειπε!)

14 σχόλια:

  1. αισθάνομαι οτι έχεις λίγο θυμό για κάποιους μεγαλόσχημους. Επειδή και εμένα με ενοχλούν όλα αυτά τα μεγαλόσχημα και πολλές φορές συμπεριφορές ανθρώπων που βρίσκονται δίπλα σ'αυτούς και που γίνονται βασιλικότεροι του βασιλέως δεν έχω παρά να σου πώ οτι έδωσες πράγματι την καλύτερη συμβουλή στα παιδιά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μα τα πτυχία, αντιστοιχούν σε άλλες "δεξιότητες".
    Τα αναμενόμενα από τη λήψη ενός πτυχίου, δεν είναι κατ' ανάγκη η ύπαρξη ανθρωπιάς..
    (Για να μην πω ότι .... ας το αφήσω καλύτερα :) )
    Καλησπέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιώργο μου, έβγαζε θυμό το κείμενο; Δεν το κατάλαβα! Μπορεί! Αυτό θα πει οτι με παρέσυραν βαθιά οι παλιές γραπτές μου αναμνήσεις και μετέφερα κάτι απ' το "κλίμα" τους κι εδώ.
    Δεν σας είπα ότι σκαλίζω τα μπαούλα μου, για να δω τι θα δακτυλογραφήσω τώρα που κάθομαι. Ε! κάπου εκεί πέρα χάθηκα. Πολλά τα πτυχία, πολλοί οι σκάρτοι άνθρωποι. Ευτυχώς δεν έχω επαφές μαζί τους πια. Σκέψου: Διαβάζω πίσω το παλιό χθες και αγριεύομαι!
    Διαβάζω και λεπτομέρειες που το μυαλό έχει ξεχάσει, κι εκεί, παρόλο που ήταν ζωή μου και την ξέρω, θέλω να πάω παρακάτω, να δω, τι άλλο έκανε ο τάδε μορφωμένος!
    Θα ξαναδιαβάσω το ποστ, να δω αν απ' την βιασύνη μου έδωσα λάθος εικόνα απ΄αυτή που ήθελα κι αν ναι, θα συμπληρώσω κάτι.
    Ευχαριστώ που μου το τόνισες!
    Ουσία:Θαυμάζω πολύ τους μορφωμένους, (εκεί νιώθω κατώτερη) αλλά εκείνους που έχουν και μόρφωση ψυχής.
    Έγινα κατανοητή;
    Φιλιά πολλά! Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Markos
    Μάρκο μου, δεν θα έπρεπε όμως, εφόσον έχουν μόρφωση να την έχουν παντού; Τι είναι τελικά μόρφωση;
    Να βγαίνουν ρομποτάκια; Ή ανθρωπάκια;
    Η μόρφωση των άλλων ήταν το μόνο που "ζήλεψα" στην ζωή μου. Τίποτα άλλο. Ούτε τα πλούτη, ούτε την ομορφιά, ούτε την ευτυχία τους. Μόνο αυτή και απογοητευόμουν και θύμωνα συνάμα, που κάποια εποχή, ένας ένας έπεφταν στα μάτια μου.
    Λυπάμαι που δεν μπορώ να αναπτύξω εδώ περισσότερα.
    Αλλά, που πας παραπέρα; Ειδήσεις να δεις, έχεις τόσα παραδείγματα. Δε χρειάζεται να γράψω εγώ τα δικά μου!
    Καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η μόρφωση και η γνώση δεν αποκτείται μόνο με πτυχία! Μα με καθαρό μυαλό και μελέτη (και όχι μόνο βιβλίων).
    Καλή σου μέρα, από έναν αμόρφωτο! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ρ3β3κ.λ.π
    Καλό βράδυ! Μόνο "αμόρφωτος" δεν είσαι εσύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Καλό παιδί, αλλά δεν σπούδασε", άκουσα να ψιθυρίζουν πρόσφατα κάτι συγγενείς μου πίσω απο την πλάτη μου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η μόρφωση δίνεται από την οικογένεια και όχι στα θρανεία.Εκεί μαθαίνουν τύπους σαν αυτούς που έχει η φωτογραφία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Την μόρφωση που εννοείς εσύ ή την έχεις ή δε την έχεις. Δε διδάσκεται.Είναι θέμα χαρακτήρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτά που λες είναι αλήθεια. Πάντα υπάρχουν γαϊδούρια και κωλόπαιδα. Πάντα θα βρεις κάποιους που μένουν σε χαρτιά και αντίθετο.

    "Μόρφωση είναι ό,τι μένει αν βγάλουμε τις γνώσεις" (Πυργιωτάκης). Είναι δηλαδή η συμπεριφορά, η κουλτούρα, η κριτική μας ικανότητα. Έτσι μορφωμένοι υπάρχουν και χωρίς πτυχία κούκλα μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. παιδίσκη μου, σίγουρα οι συγγενείς σου μιλάνε με το πνεύμα της επαρχίας, ξέροντας πως άλλη τύχη έχουν τα παιδιά όταν μορφωθούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλημέρα, καλημέρα!
    Σίγουρα η οικογένεια δίνει μόρφωση στο παιδί, αλλά αν δεν πάρει και από το σχολείο, δεν φτάνει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ανώνυμε, απόλυτο,(η) σε βρίσκω. Την έχεις δεν την έχεις, η εκπαίδευση την διαμορφώνει και την κάνει καλύτερη πιστεύω. Ή καλύτερα,έτσι πίστευα και κάποιοι πολύ μορφωμένοι μ΄έκαναν να το αμφισβητώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. δείμε μου, χάρηκα γι΄αυτό το ποστ που έβαλα, γιατί
    1) έμαθα μέσω εσένα (ξέρω και το εσού! 6ταξιο Λύκειο τελείωσα), ότι ο Πυργιωτάκης είπε:"Μόρφωση είναι ό,τι μένει αν βγάλουμε τις γνώσεις"
    και μ΄αρέσει πολύ που κλείνει το ποστ με ένα συμπέρασμα
    και 2)γιατί με είπες κούκλα!
    Σ΄ευχαριστώ πολύ και για τα δυο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή